Monday 23 October 2023

Hujan

 


                                                                            
Hari ini - Selasa 24 Oktober 2023 jam 2.08 petang lokasi di Shah Alam

Petang ini hujan lagi...hujan selebat-lebatnya. Sama seperti hari kelmarin dan sebelum kelmarin...Guruh berdentum-dentum...suhu sejuk...

Aku suka hujan. Cuaca pilihan yang paling aku suka adalah waktu hujan. Entah kenapa bagi aku hujan mendamaikan. Setiap titisan air yang melimpah turun dari kepulan awan terasa sangat mendamaikan. 

Walaupun, ada juga yang mengatakan bahawa hujan membawa seribu musibah jika keadaan hujan itu luar dari kebiasaannya...tetapi pada masa yang sama hujan juga merupakan satu rahmat dariNya. Turunnya hujan boleh menyejukkan tanah dan pepokok. Turunnya hujan boleh membasahi bumi yang gersang. Turunnya hujan menyamankan cuaca yang panas.  

Melalui hujan juga kita boleh melihat begitu besarnya kekuasaanNya. Dari proses pengumpulan cecair naik ke atas dalam bentuk wap dan membentuk awan. Akhirnya awan muntahkan semula air tersebut dalam bentuk hujan dan mengembalikan semula ke daratan.

Kitaran pembentukan awan dan hujan ini berulang-ulang sehingga ke akhirnya. Sekiranya suatu hari nanti bumi daratan tiada takungan air atau lautan, mungkin ketika itu kita akan merindui kehadiran hujan. Jadi, hargailah dengan hujan yang ada buat maasa sekarang. Kita tidak akan tahu apa yang akan berlaku di hari kemudian jika tiada lagi hujan.


Kenapa aku suka hujan...

Sebab aku suka main air hujan masa kecil dulu...ianya menyeronokkan...

Kenapa aku suka hujan...

Sebab air hujan sejuk dan rasa fresh dari awan...

Kenapa aku suka hujan...

Sebab air hujan sejuk...dan boleh menyegarkan badan...

Kenapa aku suka hujan...

Lepas main hujan...mandi dan sedap tidur...

Kenapa aku suka hujan...

Sebab aku boleh bermalasan di rumah...

Kenapa aku suka hujan

Sebab aku suka tidur time hujan...

Kenapa aku suka hujan...

Sebab time hujanlah doa mudah dimakbulkan...

Kenapa aku suka hujan...

Sebab boleh menangis dalam hujan

Kenapa aku suka hujan...

Sebab aku suka bau hujan...

Kenapa aku suka hujan...

Sebab aku suka...

Aku suka hujan tanpa syarat...



No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....