Monday 26 February 2018

Lagu Zaman Sekolah






Lagu Ais Kacang

Ais kacang....ais...ais kacang...
Bila cuaca panas dan lapar dahaga...
Singgah di gerai ais kacang diminta...
Susu dan jagung...
Kacang dan lengkong...
Air gula berwarna...
Campur semua...
Enak rasanye...
Kegemaran kita semua...

Nie adalah lagu masa sekolah rendah dulu...mmg lagu femes time tue...budak-budak sekarang tak pernah dah kot nyanyi dan dengar lagu-lagu kanak-kanak macam nie. Semuanya dok kejar lagu-lagu dalam hot fm...suria fm...best muzik fm dll.

Ada lagi satu lagu best zaman sekolah dulu...kalo ujian menyanyi je, mesti ramai yang jadikan lagu nie sebagai lagu pilihan...


Lagu Bunga Matahari

Bunga matahari sangat cantik
Kembang di waktu pagi
Daunnya hijau 
Bunganya kuning
Memikat kumbang lalu
Bunga matahari sangat cantik
Di halaman rumah ku
Dari ke pagi hingga ke petang
Tak jemu ku memandang.... 

Lirik dan melodi sangat mudah dan ringkas...jadi memang budak-budak perempuan suka sangat nyanyikan lagu nie bile ujian menyanyi. Bukan macam sekarang yang dok nyanyi lagu Faizal Tahir - Gemeruh, Khai Bahar - Bayang, Hael - Jampi dll. 

Budak-budak sekarang nie kebanyakkannya dah dewasa dahulu sebelum umurnya. Mereka terikut-ikut gaya dan cara orang dewasa menyebabkan mereka nampak cepat matang dari usia yang sebenar. Sayang, kerana dunia dewasa tidak seindah dunia kanak-kanak. Jadi, bersabarlah...lalui dan hargai zaman kanak-kanak kerana masa yang hilang tidak akan kembali. Membesarlah mengikut fasa yang telah ditetapkan sejak azali...hargai dan hayati.


Lagu Labah-labah

Satu labah-labah 
Cuba panjat perigi
Bila hujan turun
Labah cepat lari
Terbit matahari
Air tiada lagi
Labah boleh panjat 
Sekali lagi

Sweet je kan lagu nie...lagu simple pasal labah-labah je...Dari lagu nie, kita tahu bahawa labah-labah tak suka air. Hihi...apa-apa pun labah-labah tetap makhluk Allah swt, jadi kalo nmpk labah-labah tue, jangan la dibunuhnya. Mengikut dalam sirah nabi-nabi, labah-labah termasuk dalam makhluk yang dikasihi dan diberkati kerana labah-labah la yang telah membantu Nabi Muhammad saw semasa beginda dikejar untuk dibunuh kerana menyebarkan ajaran Islam di Kota Mekah. Jadi, moral of the story...jangan bunuh labah-labah sekiranya ia tidak mendatangkan kemudaratan kepada diri kita. 

Cukup kot pasal lagu zaman sekolah...hihi...nie lagi satu kotak memori untuk Wani yang akan datang yang dah berumur 60 - 70 tahun...tue pun jika belum di'pencen'kan awal oleh Sang Pencipta-Nya.

2 comments:

  1. Lagu labah labah tu memg bdk dlu wajib hafal kt tadika kan hihi

    ReplyDelete

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....