Wednesday 20 June 2018

Kehilangan Abadi...KEMATIAN...





Sebuah Kehilangan Abadi...melalui ayat ini telah sedia maklum, ianya melibatkan emosi, fikiran dan fizikal seseorang untuk menerima hakikat kepahitan dan kesakitan sebuah kehilangan yang abadi. Sebuah kehilangan yang abadi juga begitu sinonim dengan perkataan yang mudah dan ringkas serta memberikan makna yang jelas dan nyata...iaitu KEMATIAN. Sudah semesti perkara pertama yang  utama yang akan muncul dalam fikiran seseorang yang mendapat berita mengenai kematian adalah KENAPA? KENAPA? KENAPA? Kenapa ini terjadi? Kenapa dia pergi begitu cepat? Kenapa dia pergi tinggalkan ku? Kenapa Allah swt berikan ujian ini kepada ku? Kenapa berat sangat ujian yang diberikan? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Lantas, hanya air jernih yang mengalir keluar dari kelopak mata yang mampu untuk memberikan jawapan kenapa itu kepada diri sendiri. Hati, minda dan fizikal pada ketika itu dalam keadaan yang lemah dan tidak berdaya. Seolah-olah roh kita sama terbang ke angkasa untuk mengejar 'dia' yang telah pergi meninggalkan kita secara abadi. 

Perasaan kehilangan ini sangat memedihkan ibarat luka yang dititiskan dengan perahan limau nipis...dan sangat menyakitkan ibarat hati yang ditusuk belati tajam. Minda dah tidak mampu untuk mengawal hati yang sedang rawan...fizikal hanya akan mengikut keadaan hati yang sedang meratap pilu atas kehilangan. Yang hadir pada ketika itu hanyalah air mata yang tidak henti mengalir untuk menemani hati yang pilu dan rawan. Hanya air mata yang menjadi peneman setia. Walaupun air mata itu tidak mampu membantu, tetapi air mata itu lah yang akan menolong hati untuk kembali tenang, kembali damai dan kembali ceria untuk menempuh hari-hari mendatang. Jadi, mengalirlah engkau wahai air mata...sederas-derasnya...sebanyak banyaknya...agar damai yang hilang akan kembali semula. Menangis la...menangis la...dan menangis la..

  
Setiap permulaan mesti ada pengakhiran. Begitu juga dengan kehidupan yang pastinya akan diakhiri dengan kematian. Ibarat kata Laksamana Sunan...Hidup ini InsyaAllah, Mati itu Pasti (Ramlee AM, 2011). Tapi, sebagai manusia biasa, berapa ramaikah yang sudi menerima berita kematian itu dengan penuh tabah dan redha? Berapa ramaikah yang terima kehilangan abadi itu dengan penuh kesyukuran dan kerelaan? Manusia, tetap manusia...yang mempunyai hati dan perasaan. Sekental-kental jiwa yang tiada nilai kasih sayang, pasti akan merasakan kesedihan jika kehilangan insan yang paling disayangi. Sepertimana perasaan Thanos yang terpaksa mengorbankan insan yang tersayang - Gamora untuk mendapatkan Infinity Life Stone. Thanos juga bisa mengalirkan air mata di saat dia terpaksa mengorbankan Gamora. Betapa kentalnya hati seseorang, pasti akan diremukkan dengan sebuah kehilangan yang abadi untuk insan yang disayangi. Semua manusia akan melaluinya dan merasainya. Mungkin sekali..dua kali atau banyak kali selama mana dia masih hidup di atas muka bumi ini. Kehilangan abadi akan terus berlalu sehingga tiba dan saatnya untuk menjadi insan yang akan menempuh saat kehilangan abadi untuk dirinya sendiri.

Mak...abah...adik beradik...suami/isteri...kekasih hati...setiap satunya pasti akan pergi meninggalkan kita suatu hari nanti. Tiada satu pun yang akan kekal berada di sisi kita. Bila sampai saat itu, adakah kita bersedia untuk hadapinya? Atau persoalan kenapa akan menghujani minda kita dan kita hanya mampu menangis untuk menghadapi sebuah kehilangan yang abadi. Akan berjumpakah kita nanti di alam akhirat? Boleh ke berkumpul semula nanti di alam sana? Masih kenal ke kita dengan mak, abah, adik beradik, suami/isteri atau kekasih hati? Tiada jawapan yang pasti mengenai persoalan itu kerana ianya adalah rahsia Sang Pencipta. Kita sebagai hambanya hanya mampu menerima dan bersedia dengan apa jua yang akan terjadi.


Betullah apa yang dikata...semua manusia akan meninggalkan kita, kecuali yang kekal dengan kita hingga ke akhir hayat hanya lah Allah swt ~ Sang Pencipta, Maha Agung dan Maha Besar. kasih sayang sesama manusia akan hilang dan tidak kekal. Tetapi kasih sayang Allah swt adalah yang teragung dan kekal abadi. Untuk mendapatkan cinta manusia, sayangilah diri sendiri dahulu. Tetapi sebelum itu, carilah kasih sayang dan keredhaan Allah swt. Jika kamu telah ketemu kasih sayang Allah swt, nescaya kamu tidak akan mencari kasih sayang yang lain lagi kerana kasih sayang Allah swt adalah kasing sayang yang Maha Agung dan Abadi.

No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....