Wednesday 20 June 2018

Fate or Destiny



‘Fate’ usually refers to ‘a power or agency that predetermines and orders the course of events.’ Fate refers to events that are ordered, that are inevitable or unavoidable. It is what is going to happen. When one thinks of ‘fate,’ ‘The Fates’ are bound to come up. The Fates were three sisters in Greek Mythology that dispensed fate. They are usually represented as spinning tapestries depicting human lives. Every weave and knot represented events that dictated the human’s lives. Eventually, when it was time for the human to die, the thread was cut off.

'Destiny', on the other hand, is depicted as ‘finality of events.’ In fact, the term ‘destiny’ is quite similar to the term ‘destination.’ Destiny is essentially where one is supposed to end up, the end of things. It has a more general, open-ended and a more overview outlook, as compared to fate. Fate is narrower, in fact, it can be said that destiny is the end result, whereas fate is the way to get there.

It can be said that generally, ‘fate’ is used to refer to something with a negative significance, whereas, ‘destiny’ is more neutral. ‘Destiny’ is mainly used to refer to something with a more positive significance, for example: ‘He was destined for greatness.’ As compared to, ‘It is always his fate to be left behind.’

*******************************
'Nasib' biasanya merujuk kepada 'kuasa atau agensi yang menentukan dan memerintahkan untuk berlakunya sesebuah peristiwa.' Nasib merujuk kepada peristiwa-peristiwa yang ditetapkan dan diperintahkan, yang tidak dapat dielakkan. Itulah yang akan berlaku. Apabila seseorang berfikir tentang 'nasib,' 'The Fates' pasti akan muncul. The Fates adalah tiga adik perempuan dalam mitologi Yunani yang membagikan nasib. Mereka biasanya diwakili sebagai permaidani berputar yang menggambarkan kehidupan manusia. Setiap menenun dan simpul mewakili peristiwa yang menentukan kehidupan manusia. Akhirnya, ketika sudah waktunya manusia mati, benang itu terputus.

Di sebaliknya, Destiny digambarkan sebagai 'kesudahan untuk sesuatu peristiwa'. Sebenarnya, istilah 'takdir' agak sama dengan istilah 'destinasi'. Destiny pada dasarnya adalah di mana seseorang itu akhirnya akan berakhir. Ia mempunyai pandangan yang lebih umum, terbuka dan pandangan yang lebih menyeluruh berbanding dengan nasib. Nasib lebih sempit, sebenarnya, boleh dikatakan bahawa nasib merupakan hasil akhir, manakala nasib adalah cara untuk sampai ke sana.

Boleh dikatakan pada umumnya, 'nasib' digunakan untuk merujuk kepada sesuatu yang mempunyai maksud negatif, sedangkan 'takdir' lebih bersifat netral. 'Destiny' terutama digunakan untuk merujuk kepada sesuatu yang mempunyai signifikan yang lebih positif, contohnya: 'Dia ditakdirkan untuk kebesaran.' Sebagai perbandingan, 'Selalu nasibnya akan ditinggalkan.'


Allah swt ada mengatakan bahawa Nasib sesebuah kaum itu tidak akan berubah kecuali mereka mengubahnya sendiri. Jadi, sebagai seorang manusia, jangan la kita menangisi nasib kita selagi kita tidak berusaha untuk mengubahnya untuk menjadi lebih baik. Setiap sesuatu yang terjadi, pasti ada pilihan jalan yang boleh dipilih untuk menjadikan ianya lebih baik. Setiap pilihan yang dipilih itu adalah menetapan kepada peristiwa yang akan terjadi selepas pemilihan dilakukan. Sekiranya pilihan yang dibuat itu tepat dan betul, maka pengakhiran sebuah pilihan itu pastinya menghasilkan takdir yang baik. Walaubagaimana pun, jika pilihan yang telah dilakukan itu menjurus kepada peristiwa yang lebih memburukkan, maka jangan la tangisi pilihan yang telah dilakukan itu. Ini kerana kita perlu bertanggungjawab dengan setiap pilihan yang telah kita tentukan sendiri sama ada ianya akan jadi baik atau buruk. Yakinlah bahawa setiap pilihan itu telah ditetapkan oleh Allah swt kerana Dia-Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui apa yang akan terjadi di masa depan. 


Yakin dan yakin lah bahawa ketetapan yang telah ditetapkan oleh Allah swt adalah yang terbaik. Mungkin kita tidak nampak kebaikan untuk hari ini, tetapi kebaikan dan balasan itu akan terjadi di masa akan datang. Jadi, tenanglah wahai hati...terima dan redha lah dengan segala apa yang telah ditetapkan untuk kamu. Allah swt Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana. Sang Pencipta-Nya tidak akan membebankan seseorang dengan ujian yang berat melainkan dia mampu untuk menanggungnya. 

Yakin la...yakin...bahawa Allah swt amat-amat menyayangi semua umat Muhammad dan Dia tidak akan menguji seseorang hambanya, jika bukan kerana Dia merinduinya. Untuk hambanya sentiasa ingat dan mengikut suruhan-Nya dan meninggalkan laranggan-Nya.



Bersihkan hati...putihkan jiwa...Yakinlah, bahawa setiap yang terjadi adalah ketetapan Allah swt dan pasti ada hikmah di sebalik apa jua dugaan dan ujian yang datang menimpa. Kembalilah kepada Sang Pencipta-mu, pasti akan menemui kedamaian yang abadi, tanpa ada perasaan gusar dan gundah...

No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....