Monday 3 June 2019

Tenanglah Kamu Di Sana




Kelmarin 2 Jun 2019, semua telah dikejutkam dengan kematian seorang kanak-kanak berusia 4 tahun kerana terkena renjatan elektrik ketika memegang telefon bimbit yang sedang dicas dalam keadaan yg basah kerana baharu sahaja selesai dimandikan oleh si bapanya. Kematian yang mengejut ini pastinya akan membunuh kegembiraan dan keriangan seisi keluarga untuk menyambut Syawal dalam 3 hari sahaja lagi.

Jika perkara sebegini terjadi, tentunya kecuaian itu diletakkan pada si bapa. Kenapa dia tidak keringkan badan si anak selepas mandi semasa dalam bilik air? Kenapa telefon dicaj di tempat yang mudah dicapai oleh si anak? Mungkin perkara -perkara tersebut diambil mudah dan tidak akan mendatangkan musibah. Tetapi, perkara-perkara yang remeh ini lah yang kebiasaannya akan menyebabkan perkara yang di luar jangkaan akan terjadi dan boleh mengakibatkan maut.

Iya, betul...ramai netizen mengatakan bahawa ianya adalah takdir dan ketentuan Allah swt dan si anak akan menjadi ahli syurga. Betul semua tue...tidak dinafikan. Ketentuan yang Allah swt telah janjikan kepada si anak ini adalah untuk mendamaikan hati si ibu dan si bapa bahawa si anak akan berada.di tempat yang lebih baik dan sedang menunggu mereka di syurga nanti.

Persoalannya, pada umur berapakah sepatutnya si ibu dan si bapa patut memberikan kanak-kanak bermain dengan handphone? Adakah umur seawal 4 tahun selayakknya menggunakan gadget tersebut?  Jika si ibu dan si bapa ingin juga memberikan pendedahan yang awal mengenai dunia gadget kepada si anak, si ibu dan si baoa oerlu memberikan penjelasan yang sewajarnya mengenai keselamatan yang perlu diutamakan. Kesan-kesan yang akan terjadi jika penggunaan gadget semasa tangan basah atau semasa gadget tersebut sedang dicaj. Si ibu dan si bapa perlu memainkan peranan yang penting bagi mengelakkan sebarang risiko daripada terjadi. 

Tenanglah kamu di sana wahai si kecil Nur Fadila...semoga roh kamu tenang di sana di sisi sang PenciptaNya. Pada si ibu dan si bapa, bertabahlah dan yakin bahawa ketentuan yang Allah swt berikan pasri ada hikmah di sebalik kejadian. Terimalah dengan sabar dan redha dengan pemergiannya. Si kecil itu adalah anak syurga yang akan menantimu di sana.

Aamiin...


1 comment:

  1. Jadi Pengajaran untuk yg lain ��
    Tenang disana anak syurga

    ReplyDelete

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....