Wednesday 25 July 2018

Trip to Negeri Bawah Bayu (Bahagian 1)




Tanggal 30 Jun - 2 Julai 2018, telah berlaku one level up dalam hidup ku. Peningkatan tahap keyakinan dalam diri telah semakin bertambah dan ini membuatkan aku rasa hidup ku ini sangat bermakna dan pepatah "enjoy your life till fullest" telah aku nikmati. Hidup kena bersungguh agar tiada kekesalan dalam diri bila saat sakratul maut datang menjengokkan diri nanti. Hidup juga kena berbakti, agar amalan ini boleh dijadikan bekalan dalam kehidupan yang abadi di dunia ke-2 nanti (dunia life after death). 

Apa yang nak dikongsikan di sini adalah Solo Trip ke Negeri Bawah Bayu yang 100% diurusan oleh diri aku sendiri. Tujuan trip nie adalah untuk hantar adik melapor diri di Jabatan Kesihatan Negeri Sabah, Kota Kinabalu. Dalam ekspedisi kali ini, adik jadi follower dan aku menjadi leader. Sebelum-belum nie, sokmo aku jadi follower je...mane leader gi, just follow je. Kalo leader terjun laut pun entah-entah aku pun follow gak. Coz knowledge zero kalo pasal travel-travel nie. Hihihi... 


Mungkin ada yang tahu dan mungkin ada yang tidak tahu. Jadinya, aku nak share gak jarak antara Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu, Sabah adalah 3727km. Tempoh perjalanan melalui udara adalah dalam masa 2 jam 45 minit. 

Aku telah bertolak ke Airport KLIA 2 jam 5.00 pagi dan tiba di KLIA 2 jam 5.45 pagi. Keluar awal coz flight aku kul 8.00 pagi. Urusan untuk tinggalkan luaggage akan mengambil masa yang agak lama. Sebab tue dalam panduan telah dinyatakan, penumpang perlu berada di airport sekurang-kurangnya 2 jam awal dari masa pelepasan. 

Lepas dah check-in luaggage, jam 6.30 pagi, kami masih mempunyai masa untuk breakfast dan solat subuh. Pagi tue, breakfast McD Ala-Carte McChicken. Dalam jam 7.15 pagi, kami gerak menuju ke pintu pelepasan. 

Flight yang sepatutnya berlepas jam 8.40 pagi telah delay ke jam 9.30 pagi. Memang berjanggut la nak tunggu. Dah la letih menunggu dari awal pagi dan kurang tido coz bangun awal sebelum subuh. Tapi, tue namanya dugaan dan rintangan. So, aku redha je...lagi pun aku tak de rushing apa-apa pun. Just cool and steady je. Walaupun penat and ngantuk, tapi sebab hepi mode...so, keletihan tue tak terasa sangat. Excited nak gi tengok negeri lain.

Jam 9.30 pagi, annoucement untuk pelepasan telah dilakukan. So, beratur la untuk naik flight. Bila dah masuk flight, rasa lega sangat...coz fikir...yipee...time to sleep is come...leh tido...leh tido...sebab bila sampai KK, perlukan tenaga yang banyak coz kena jalan-jalan. Hihihi...

Tak silap, flight berlepas dari KLIA 2 jam 9.45 pagi...dan dijangka akan tiba di Airport Kota Kinabalu jam 12.30 tengah hari. Bila roda pesawat telah dinaikan...rasa diri terapung-apung di awangan. Makin lama makin tinggi pesawat meninggalkan daratan untuk terbang di atas awan. Airport makin lama makin mengecil dan serasa diri makin dengan dengan awan dan langit. Bak kata Laksamana Sunan...."Awan kalau dapat dicapai maka saktilah hamba..." dalam novel terlaris ~ Cinta Sang Ratu. Tapi, situasi dan keadaan pada masa itu, memang leh tengok awan...nampak langit...tapi tidak bisa untuk disentuh; sebab tiada kesaktian. Hihihi...cuma boleh ditonton dan dilihat sahaja. 

Pemandangan masa itu, hanya tersebut satu khalimah sahaja..."subhanallah." Sangat cantik bumi ciptaan Allah swt nie dengan memperlihatkan kebesaran dan keagungan Allah swt dengan melihat keindahan ciptaan-Nya.

Awan putih...langit biru terbentang...lautan yang luas...sungguh indah pemandangan dari mata burung. Sebab itu ada pepatah mengatakan jauh berjalan, luas pandangan. Jangan jadi seperti katak di bawah tempurung. Jika berpeluang untuk menjelajah dunia, just pergi je tanya ada rasa ragu-ragu. Yakin bahawa di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung dan Allah swt akan sentiasa menemani.

Tengah sibuk melihat pemandangan yang cantik dan memukau, tetiba deria hidung ku berfungsi mencium bau makanan yang sedap. Rupa-rupanya Pramugai sedang mengedarkan tempahan makanan yang dibuat oleh penumpang yang ada membuat "Add-On a Meal". Bila bau food, tetiba perut terasa lapar. So, bila sampai di tempat kami, Pramugari tue bagi 2 pack speghetti dan 2 pack nasi beriyani ayam beserta 4 cawan mineral water.

Sangat konpius, kenapa dapat 2 food terus. Bile semakan dilakukan didapati bahawa 2 pack extra tue adalah tanda ucapan maaf kerana flight delay. Maka, rezeki atas flight sgt la murah. Dapat extra meal. 



Ketibaan di Lapangan Terbang Kota Kinabalu adalah lebih awal iaitu 5 minit selepas jam 12.00 tengahari (Pilot Nazrul, 2018). Hihihi...awal 10 minit rasanya. Maybe sebab penerbangan lewat, so...mmg terasa pilot tue mcm bawak laju je...kihkihkih...Tapi, apa-apa pun, alhamdulillah...tiba juga di airport KK ngan selamat. Berjaya gak jejakkan kaki di Negeri Bawah Bayu nie. Tak terfikir langsung suatu hari nanti dapat gak sampai ke sini. Allah swt penentu segalanya. Yang kita tak harap sangat, yang tue la yang akan dimakbulkan oleh Allah swt. 

Kawasan airport KK luas gak coz terasa penat la nak jalan keluar. Pusing-pusing nak cari tempat luaggage. Sebab tempat baru kan...so, tak biasa ngan environment baharu...jadinya mata melilau-lilau...ngan ramainya umat manusia yang baharu turun dari flight. Semua pun jalan laju-laju. Hihihi...So, bila ternampak Kaunter Pertanyaan, ringankan mulut untuk tanya kat mana tempat ambil luaggage tue. Rupa-rupanya, opposite way...so...kena patah balik semula ke tempat memula keluar tadi. Huhuhu...

Selepas harungi semua dugaan awal, just untuk ambil beg, akhirnya settled gak. Next...jalan ke arrival hall untuk masuk ke kawasan imigresin  untuk cop passport (jika ada passport) atau pihak imigresin akan berikan slip putih yang dicop kemasukkan ke Sabah. Slip tue perlu dikembalikan semula bila hari kita keluar dari Sabah. Hmmm...tujuannya untuk pantau rakyat semenanjung yang datang ke Sabah kot...tak pastilah...andaian je tue. Tapi, adik yang akan bertugas di Sabah perlu mohon passport biru dan disahkan di imigresin tue. Pegawai tua tanya soalan simple kat adik sebelum dia cop passport biru tue. 

Pertanyaan, rakyat Sabah yang masuk Semenanjung pun perlu ada passport biru ke jika nak bekerja di Semenanjung? Jika mereka datang untuk melawat, mereka pun perlu diberikan slip putih dan dicop ke sebagai prosedur memasuki Semenanjung? Hmmm...tak de jawapan lagi...

Destinasi seterusnya...opkos la Kereta Sewa. Pemakluman awal kepada tuan punya kereta sewa telah diberikan mengenai kelewatan ketibaan kerana flight delay. Nampaknya tuan kereta sewa nie sangat punctual. Kereta dan pun sedia menunggu di pintu ketibaan. Viva Putih (Auto). Tuan kereta sewa nama Shahril. Baik dan bersopan sangat. Orang Sabah kan...putih-putih n chubby skit...walaupun cara cakap memang slang Sabah dan ada ketikanya, xjelas apa yang dia katakan...tapi ok je...janji faham maksud yang hendak disampaikan. So, kalo ada sapa-sapa yang nk gi Sabah dan nak cari kereta sewa, boleh la hubungi En Shahril ditalian 016-584 5909. Ada banyak jenis kereta sewa yang dia boleh offer...tapi rate berbeza-beza mengikut size kereta. Disebabkan berdua je ngan adik, dan kegunaan di sekitar KK je, sebab itu pilih Viva. Pada awalnya rate yang ditetapkan adalah RM100/day + petrol 1 bar + Auto + Aircon berfungsi dengan baik. Tapi, lepas berbincang secara serious (lebih kepada merayu), tak sangka En Shahril bersetuju untuk kurangkan kos kepada RM70/day. Padahal rayuan dibuat sekali sahaja (try test je)...Syukur sangat...Allah swt lembutkan hatinya untuk turunkan harga. Sebabnya akan gunakan kereta tue untuk 3 hari...jadi total RM210 (kalo tak RM300). So, dapatlah save bajet RM90. Terima kasih En Shahril...Rugi...lupa nk selfie sesama...kalo tak leh post dalam nie...


Bila penyerahan kunci dilakukan...bila dah masuk n nak gerak coz nk cari petrol pam...bile tgk ada 3 bar petrol...Ya Allah...bagusnya...janji akan bagi 1 bar je...tetiba ada 3 bar plak...dah la kurangkan harga, petrol pun bagi lebih...Terima kasih En Shahril...doa dari jauh, semoga dimurahkan rezeki lagi...aamiin...



To be continue...

No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....