Friday 27 August 2021

Kisah 3: Welcome to Black Parade – My Chemical Romance

 

When I was a young boy

My father took me into the city

To see a marching band

He said, “son, when you grow up

Would you be the savior of the broken

The beaten and the damned?”

He said, “will you defeat them

Your demons and all the non-believers?

The plans that they have made?

Because one day, I’ll leave you

A phantom to lead you in the summer

To join the black parade

 

Sape yang suka gilerr-gilerr lagu nie, kite geng…hihihi…sebab lagu nie memang lagu favorite masa tgh bt revision / study zaman belajar dulu-dulu. Memang akan ulang-ulang-ulang lagu yang sama setiap hari dan tak jemu-jemu. Sampai hafal la lirik penuh lagu nie. Tapi lepas kejadian yang di luar jangka dan luar biasa yang leh masuk dalam kategori misteri juga menyebabkan aku dah delete terus lagu nie dari laptop…handphone dan pen drive. Rasanya agak lama gak la aku tak dengar dah lagu nie lepas insiden tue.

 

Kisah nie berlaku tahun 2010, masa tue aku tgh sambung degree secara e-PJJ. Time tue aku bekerja sambil belajar. Lepas abis diploma aku dapat offer keje kat Kota Bharu. Aku gamble gi cari rezeki di negeri orang. Lepas keje setahun, aku tengok kawan-kawan ramai yang sambung study. Aku rasa jealous sebab ramai yang sambung. So, aku pun bincang ngan boss, boleh ke kalau aku nak mohon sambung belajar sambil bekerja. Sebab aku perlu dapatkan sokongan Ketua Jabatan kalau aku nak sambung belajar. Program e-PJJ nie waktu kuliah dia adalah hari Sabtu dan Ahad je. Dalam sebulan, perjumpaan di kelas 4 kali sahaja. Tapi walaupun 4 kali, tempoh jam perjumpaan adalah full day untuk hari Sabtu….bermula jam 8 pagi sampai 6 petang dan separuh hari untuk hari Ahad. Disebabkan hari Ahad, adalah hari bekerja di Kota Bharu, jadi aku kena ambil cuti sendiri untuk hadir ke kelas. So, selepas berdiskusi, Ketua Jabatan bagi kelulusan. Maka bermula la kisah aku sebagai seorang pekerja dan pelajar e-PJJ untuk tempoh 4 tahun. Aku travel dari Kota Bharu ke Shah Alam setiap 2 minggu sekali untuk hadir kelas e-PJJ.

 

Bila pilihan telah dibuat, so kena la pandai bahagikan masa dengan baik dan komitmen yang tinggi atas pilihan yang telah dibuat. Pengorbanan tue sudah semestinya ada. Bak kata omputih, No Pain No Gain…kalau nak ambil kata-kata Edward dari anime Fullmental Alchemist – “hukum pertukaran yang sama nilai”…bermaksud, untuk mendapatkan sesuatu, maka harus dibayar dengan sesuatu yang sama nilai dengan apa yang kita inginkan. Itulah namanya pengorbanan dalam kehidupan untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik.

 

Ok…dah jelaskan sedikit latar belakang kisah aku keje dan study secara e-PJJ. Berbalik semula kepada kisah yang sebenar…setiap dalam lagu-lagu yang kita dengar mesti ada kisah disebaliknya. Yang tahu tentunya hanya diri sendiri. Macam tue gak ngan aku…lagu Welcome to the Black Parade nie ada meninggalkan kesan yang menyeramkan gak la. Sebabnya dah 10 tahun tak dengar or tgk video klip lagu yang pernah jadi favorite nie.

 

Kebiasannya bile hidup sebagai pelajar nie…time yang paling sibuk dan tak cukup masa nak buat revision adalah bile lagi 2 minggu nak final exam. So, tue la yang aku pernah alami. Memang tempoh 2 minggu nak exam tue…macam-macam nak kena cover. Nak tidur pun takut…kiranya makan minum mandi semua ngan buku la…hari Jumaat dan Sabtu adalah hari dok dalam rumah dan pulun sebanyak mungkin. Time tue la teringat kat Doremon…bagusnya kalo ada Roti Hafalan. Roti yang leh cap kat buku dan bila makan roti tue semua content dalam buku boleh diingat. Hahahaha…Doremon gak yang aku ingat time-time terdesak macam tue. Astaqfirullah halazim…patut kena banyak berdoa ngan Allah swt time-time mcm tue…maaflah, zaman budak-budak lagi…

Aku nie jenis yang sambil belajar sambil dengar lagu. Lagi stress, lagi heavy lagu yang akan aku dengar. Time buat revision tue, xde la nak dengar lagu-lagu balada or sentimental nie…leh tertido kot. Otak tak jalan…otak jadi tak agresif untuk study. Nie cara aku la…sebab lain orang lain cara study. Jadi jangan kecam iye…maaflah iye…huhuhu…

 

Pilihan lagu aku time tue adalah lagu oleh My Chemical Romance dan Muse je…ada 2 lagu je yang aku rasa sesuai ngan keadaan aku time tue…Welcome to Black Parade dan Super Massive Black Holes. Tapi, my favorite song opkos la Welcome to Black Parade. Jadi aku ulang-ulang-ulang-ulang entah berape banyak kali dah ulang sepanjang tempoh aku study tue. Aku pasang video klip kat TV dan setting repeated. Siang malam…dengar lagu yang sama je…mesti jiran sebelah menyebelah pun dah hafal lagu nie. Hahaha... sebab kalo waktu pagi tue…agak kuat gak la volume aku pasang. Huhuhu…maaflah jiran-jiran iye…zaman budak-budak…

 

Hari tue Jumaat…iaitu minggu terakhir sebelum minggu peperiksaan akhir bermula. Aku study sampai nak maghrib. Pintu rumah dan tingkap aku tak tutup…tambah plak lagu Welcome to Black Parade masih berkumandang dalam volume yang agak kuat. Entah kenapa…aku stop study, aku tengok luar rumah dengan pintu terbuka luas. Depan umah aku bukan ada apa-apa pun…menghadap kebun orang. Kiranya semak samun kebun la kiranya. Pastue…dari arah bertentangan dengan aku pandang tue…dari jauh aku nampak pokok ketapang menjulang tinggi. Memang nampak pokok ketapang tue ada 1 je…tegak berdiri. Bila tengok lelama…rasa seram sejuk plak. Yang peliknya…mata macam terpaku tengok pokok tue…sambil tue mulut ikut nyanyi lagu Welcome to Black Parade tue. Rasanya aku nyanyi time tue penuh perasaan kot…sebab aku nak luahkan rasa penatnya study sepanjang hari. Cara untuk release tension time tue. Huhuhu…zaman budak-budak…

 

Aku tak bangun tutup pintu pun, tapi aku alih pandangan aku tengok video klip lagu tue…sambung nyanyi…padahal dah nak maghrib dah tue. Masa tue aku tengok scene penyanyi tue atas pentas dan ada perarakan kereta…masa tue macam rasa terpukau je…mata memang static dan tak beralih dan mulut nyanyi-nyanyi lagu tue…tetiba vision aku macam bergoyang…macam pening…aku tengok video klip tue macam blur-blur…tiba-tiba aku nampak ada satu imej yang menakutkan muncul di skrin TV aku. Memula aku ingat imej tue dari video klip tue…tapi andaian aku salah…sebab imej tue makin besar dan seolah-oleh nak keluar dari TV tue…korang boleh bayangkan macam dalam cerita Sadako…satu entity yang keluar dari perigi buta…memula nampak macam dalam TV je…tapi entiti tue makin besar dan seolah-olah nak keluar dari TV. Iya…time tue, memang macam tue la apa yang aku rasa. Aku terkejut dan rasa takut sangat. Dah la time tue jarak aku ngan TV 0.5 meter…memang dekat giler…serious aku menjerit kuat…dan aku capai remote TV dan Off TV terus. Aku cabut pen drive kt USB TV dan simpan dalam pencil box. Aku cepat-cepat tutup pintu dan tingkap. Menggigil satu badan aku time tue. Aku tinggal semua buku kat ruang tamu…aku masuk bilik cepat-cepat dan tutup pintu.

 

Imej yang aku nampak tue sungguh menakutkan…imej muka yang buruk sangat…hijau kehitaman…rambut kusut masai…mulut bergigi tajam dan berdarah…mata terjegil memandang aku time tue. Gilerrr betul…nasib baik aku tak kena hysteria time tue. Tue la first time aku nampak muka yang menyeramkan depan-depan muka aku sendiri. Aku tak tahu sama ada ianya hanya satu halusinasi atau tidak. Tapi bagi aku ianya adalah sesuatu yang real dan nyata yang berlaku dekat aku.

Bermula malam tue…aku tidur buka lampu. Aku tidur dalam bilik yang terang benderang. Aku tak berani tutup lampu dah kalau nak tido. Sebab kalau tutup lampu, rasa macam aku boleh nampak imej menakutkan tue lagi.

 

Nak dijadikan cerita bahawa apa yang telah berlaku itu adalah satu reality, esok pagi aku tengok kat belakang betis aku ada lebam kebiruan yang sangat besar. Aku rasa sangat pelik dan ada rasa takut skit. Ya Allah…nape tetiba lebam nie. Bile aku picit kawasan lebam tue tak rasa sakit pun. Biasanya, kalau kita terhantuk kat mana-mana dan lebam, akan rasa sakit bile picit kawasan lebam yang ada darah beku tue. Tapi lebam yang nie tak de rasa sakit langsung pun. Cuma aku nampak ada kesan 5 dot berbentuk bulat di kawasan lebam tue. So, aku pun tanye Mr Google…dan aku jumpa jawapannya...ada kemungkinan bahawa aku telah digigit oleh something yang tidak nampak. Mungkin ada kaitan dengan kejadian yang berlaku pada senja tue.

Moral of the story, aku dah serik nak dengar lagu Welcome to Black Parade tue…jadi, aku delete semua koleksi lagu-lagu heavymetal yang ada dalam simpanan termasuk Welcome to Black Parade. Aku mengaku, salah aku gak…gi nyanyi lagu-lagu pelik bile senja menjelang. So, tak mustahil secara tak langsung macam aku jemput entiti-entiti nie join konsert My Chemical Romance. Nasib baik la tak jadi apa-apa kat aku time tue….dah la dok sorg-sorang…huhu…Cuma satu je la…hmmm…aku dah derma darah aku kat diorang skit. Tak mustahil dorang marah sebab tetiba aku off semua. Maybe time tue dorang tengah nak bergumbira. Huhuhu….Jadi, hukum pertukaran yang sama nilai…terpaksa aku terima kesan lebam di betis untuk natijah yang aku cari sendiri. 

 

Sejak tue aku dah ubah genre lagu…aku layan OST anime plak…Kiroro Miraie…Fate Stay Night…Blue Bird…layan 1st artis vocaloid Hatsune Miku. Hihihi…ubah semua 360°…sampai sekarang kekal ngan dunia anime…

 

Sekian, semoga terhibur dengan perkongsian pengalaman Welcome to Black Parade – My Chemical Romance.

No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....