Friday 27 August 2021

Kisah 4: Mimpi

 



Aku telah bermimpi pergi ke rumah salah seorang boss aku. Boss aku nie dah bertukar bahagian. Jadi realtinya dalam realiti aku dah lama tak jumpa dia. Jadi entah kenapa boleh termimpi dia plak. Orang tua-tua bagi tahu kalau kita mimpikan seseorang tue bermaksud kita rindukan dia atau dia rindukan kita. Tapi adakah mimpi yang aku alami ini tanda aku rindukan dia atau dia yang rindukan aku. Aku pun tak pasti. Korang bacalah sendiri iya.

Dalam mimpi tue aku dengan 2 orang kawan naik satu kereta untuk gi ke rumah boss aku nie. Tapi aku tak ingat langsung muka 2 orang kawan aku tue dan tak ingat langsung siapa dia.

Aku pelik sebab kawasan perumahan boss aku ini seperti kawasan perumahan lama. Sepanjang perjalanan nak ke rumah boss nie ikut jalan lama...Jalan ala-ala pertengahan 80an.

Kami berhenti di cabang 4 traffic light. Jalan tar nampak tar lama dan batu border tepi jalan bercat hitam putih yg dah pudar. Kawasan jalan berhabuk dan panas terik.

Motor-motor kapchai dan basikal body hitam dan tayar besar masih digunakan di jalan raya. Gaya pakaian apek-apek Cina yang naik motor, nampak seperti orang yg baharu keluar dari ladang. Kemeja mungkin sebelumnya warna putih, tapi dah bertukar ke warna krim gelap dan nampak kesan-kesan kotoran di baju yang dipakai. Pkai helmet hitam macam bentuk kulit kura-kura separuh bulat dan tali helmet berjuntai tidak dikancingkan.

Lampu isyarat bertukar hijau. Kereta kami gerak belok ke kanan dan kami jalan straight dan dalam 5 minit kami sampai ke simpang taman perumahan dan belok kiri. Kawasan perumahan tue nampak kawasan lama. Kawasan perumahan double story...besar-besar rumah kt kawasan tue. Kami lalu di lorong tepi kawasan perumahan, jalan terus sampai kami jumpa rumah boss kami, corner lot. Rumah bercat turquoise blue dan bertiang putih.

Sesampai sahaja di rumah boss, rupanya boss dah lama tunggu kami. Boss ajak kami masuk rumah dan hidangkan juadah untuk kami.

Bila aku melangkah masuk, aku tengok rumah boss aku nie besar dan siling pun tinggi. Ketinggian siling lagi tinggi dari ketinggian biasa.


Ruangan rumah boss aku, setiap ruang mempunyai warna cat dinding yang berbeza. Ruangan dapur cat dinding kuning air. Terdapat 3 bilik di ruangan bawah. Ruangan bilik tidur boss cat dinding color royal blue. Ruangan bilik 2 bilik tiduk anak boss satu warna green turqoise dan peach.

Dinding ruang tamu warna putih biasa. Walaupun setiap dinding mempunyai cat berbeza dan tampak warna-warna ceria, tetapi aku rasakan suasana rumah tersebut suram dan sunyi. Aku hanya terdetik dalam hati sahaja. Tetapi, aku tak sangka boss aku boleh tahu apa yang terdetik dalam hati aku.


"Ya, rumah nie memang nampak suram dan sunyi...."


Aku terus tanya boss aku, siapa duduk di tingkat atas, kalo semua dah tidur di bilik bawah. Boss aku bagi tahu, maid dia tidur di bilik atas. Aku tengok tangga untuk naik tingkat atas rasa macam tinggi sangat. Tangga tue diperbuat dari kayu, anak tangga juga dari kayu yang bercat coklat gelap. Aku nampak ira-ira kayu yang berwarna lagi gelap dari warna coklat. Nampak seperti kayu yang digunakan untuk buat tangga tue dari jenis kayu yang mahal.

Aku naik ke tingkat atas. Rupanya tingkat atas ada ruang tamu yang luas dan ada balkoni yang terbuka. Aku berjalan menuju ke balkoni. Pintu kaca terbuka luas. Langsir putih nipis dan jarang berkibaran kerana tiupan angin sepoi-sepoi bahasa.

Pandangan dari balkoni menghadap ladang kelapa sawit yang luas..seluas mata memandang. Bila aku tengok ke bawah, aku rasakan bahawa rumah tue bukan ketinggian 2 tingkat, tetapi lebih tinggi dari tue. Aku cepat-cepat masuk ke dalam, kerana berasa gayat dengan ketinggian itu.

Aku lihat keadaan ruangan tingkat 2 rumah boss aku nie...semua aku perhatikan. Ruang atas kosong hanya nampak 3 pintu bilik yang berkunci rapat. Lantai tingkat 2 nie dari parkir kayu segi empat tepat berwarna coklat gelap yang disusun-susun. Macam rumah dulu-dulu. Bukan dari morzek atau marble.

Aku mendongak ke atas...dan aku berasa pelik, kerana siling atas diperbuat daripada kayu nipis. Nampak kesan-kesan air hujan bertompok dan ada kayu yang nampak dah kembang kena air.
Dalam hati aku berdetik lagi. Nape rumah boss macam nie?

Aku jalan turun ke bawah. Aku tengok 2 orang kawan aku tengah menjamu selera dengan juadah yang boss dah sediakan. Semua puji sedap. Tapi aku tak erasa nak join mereka menjamu selera.

Aku ajak 2 orang kawan aku balik sebab aku rasa tak sedap hati. Kawan aku pun follow aku keluar dari rumah boss. Yang peliknya boss aku tue tak iring kami keluar pun. Kami keluar sendiri.
Bila kami nak keluar, tetiba jalan nak keluar berubah jadi jurang batu yang tajam dan tinggi. Walhal, masa masuk tadi bukan jalan macam tue. Dalam hati aku, macam mana pun aku kena keluar dan tinggalkan rumah nie.

Aku turun slow-slow ikut batu-batu yang tak tajam...tapi aku stuck, sebab depan aku ada jurang batu yang tinggi dan nampak tajam. Tetiba, ada seseorang hulurkan tangan dan bantu aku untuk keluar dari jurang tue. Aku sambut tangan dia dan aku rasakan seperti aku telah diangkat tinggi untuk lompat dan aku selamat turun. 2 orang kawan aku pun dapat turun dengan selamat.

Aku ucapkan terima kasih kat lelaki nie sebab dah tolong aku. Tapi lelaki yang tolong aku nie senyap je tak cakap apa-apa. Lelaki ini just jalan je dan tunjuk jalan keluar. Bila dia dah tunjuk jalan keluar, dia pun pergi. Dia nampaknya pergi dengan tergesa-gesa. Aku tak pasti, nape reaksi dia seperti takut.

Bila lelaki nie dah pergi, aku tengok jalan keluar tue dah hilang. Kawasan tue seperti kawasan perumahan tinggal. Kami bertiga tak jumpa kereta kami. Kawasan sekeliling adalah ladang kelapa sawit.
Kami bertiga cuba mencari jalan keluar, tetapi kami bertiga seolah-olah berpusing pada tempat yang sama.

Kawasan tue tetiba berubah menjadi kawasan belukar dan banyak kereta-kereta buruk yang elah dipenuhi dengan pokok menjalar di tepi lorong menghadap ladang kelapa sawit. Motor-motor buruk yang dah berkarat tercabut tayar. Basikal-basikal buruk yang hanya tinggal rangka sahaja. Aku rasa sangat pelik dan janggal kenapa kawasan tersebut berbeza dengan kawasan sebelum nie. Rumah boss aku dan berubah jadi rumah tinggal kosong tak berpenghuni. Boss aku pun dah hilang entah ke mana.

Kami jalan dan jalan lagi. Tetiba kami terserempak dengan 3-4 orang lelaki dengan muka yang tiada perasaan, letih dan lesu. Pakaian mereka nampak smart berkemeja dan berkot. Tetapi tak terurus dan serabai.

Mereka jalan-jalan tanpa arah tujuan. Seolah-olah mereka pun sama, terperangkap dalam kawasan yang tiada jalan keluar. Mungkin mereka dah letih dan kepenatan kerana berpusing di tempat yang sama.

Cuaca panas terik kini telah beranjak ke petang. Kami bertiga masih belum temui jalan keluar. Aku berkata dalam hati, aku tak nak stuck di tempat pelik nie sampai malam. Aku kena cari jalan keluar. Macam mana pun aku akan usahakan untuk cari jalan keluar sebelum hari berenjak malam.

Tiba-tiba aku teringat masa datang tadi, kereta lalu di lorong tepi ladang kelapa sawit. Jalan straight je tak belok-belok...dan bila sampai simpang, kena belok kanan untuk keluar dari kawasan perumahan tue...sebab masa datang kami belok kiri untuk masuk simpang.

Aku bagi tahu idea aku dengan 2 orang kawan aku tue . Aku cadangkan untuk jalan kaki sahaja. Tak payah cari kereta. Tak sangka idea aku tue didengari lelaki-lelaki yang senasib ngan kami dan mereka nak follow kami.

Tengah aku cakap tue, tetiba semua orang berundur ke belakang dan menyorok.

Aku tanya dorang kenapa? nak gi mana?

Diorang hanya tunjuk jari ke arah sesuatu di belakang ku.

Bila aku pusing belakang, ada satu lembaga hitam tengah mengesot-ngesot ke arah kami. Setiap kali mata berkelip, dirasakan seolah-olah lembaga tue makin dekat, dekat dan dekat.

Aku cepat-cepat bersembunyi...tapi dah terlambat sebab lembaga tue dah nampak aku.

Lembaga tue mengesot-ngesot di tanah...nampak rendah je....tapi bila dia sampai kat aku dia jadi tinggi dan besar...muka dia...aku tak berani nak tengok...aku cepat-cepat tutup mata dan berserah pasrah. Mulut aku hanya mampu melafazkan ucapan Allah..Allah...Allah Ya Allah...Allah..Allah..Allah Ya Allah...

Dalam hati aku cakap semua nie mimpi je...mimpi...aku kena cepat tersedar dari mimpi nie...aku kena keluar dari mimpi nie...

Aku rasakan bahawa aku susah nak tersedar dari mimpi. Aku baca lagi kuat dan kuat lagi sampai aku terjaga dari mimpi...

Bila aku terjaga dari mimpi tue, mulut aku masih lagi melafazkan ucapan Allah...Allah..Allah Ya Allah lagi dan jantung aku berdebar kencang...dan still rasa takut...seolah-olah roh aku betul-betul mengalami kejadian seram itu.

Aku tengok jam dah kul 5.19 pagi dan terdengar masjid dah start bacaan al-quran sebelum masuk azan subuh.

Bila difikirkan semula, aku bersyukur sebab aku tak makan juadah yang boss aku sediakan. Kalaulah aku makan aku tak tahu, aku boleh keluar dari mimpi ke tak.

Apa pendapat korang pasal mimpi aku nie. Mimpi nie betul-betul terjadi ke atau ianya sekadar mainan tidur?

Nak cakap aku baca kisah seram sebelum tidur...tak de gak...Tengok cerita seram pun tak ada.

Atau mungkin, malam tadi aku lupa nak baca 3 qul dan ayat kursi sebelum tidur...sebab itu roh aku telah diculik dan dibawa ke tempat sebegitu. Sekadar andaian aku sahaja. Tiada sebarang fakta yang menyokong andaian nie.

 Sekian, semoga terhibur dengan perkongsian pengalaman Mimpi.

No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....