Friday 27 August 2021

Covid19: Kehilangan

 

 


14 April 2020 – Mersing, Johor

Pagi Jumaat terasa sejuk hingga ke tulang. Hujan masih turun dengan lebat di luar. Tiada tanda-tanda akan berhenti. Kemungkinan akan berlanjutan sehingga ke petang. Suasana yang sedih dan muram dalam rumah kosong ini sama seperti suasana di luar sana. Seperti awan yang sedang menangis untuk membasahi bumi yang nazak dengan onar yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia yang kejam dan pentingkan diri sendiri.

 

Kehilangan Hazim 5 hari yang lepas masih belum dapat dilupakan lagi. Orang tua-tua kata, tanah kubur masih merah lagi. Kesedihan yang terbuku di hati masih belum dapat dilupakan. Semuanya umpama mimpi dan masih belum dapat menerima kenyataan untuk kehilangan Hazim secara mengejut. Masih segar diingatan, kali terakhir Hazim menghubungiku pada 18 Mac mengatakan bahawa dia akan balik ke kampung dalam 7 hari lagi untuk menyambut Hari Ulang Tahun Kelahiranku pada 14 April. Hazim berjanji akan membelikan Kek Chocolate Indulgence untukku sempena hari istimewa itu nanti. Hazim juga telah berjanji untuk memasak menu istimewa untukku. Hazim akan melayan aku seperti permaisuri pada hari itu. Itu janji Hazim untukku. Itu janji Hazim kepadaku. Itu janji Hazim yang telah membuatkan aku tertunggu-tunggu tarikh 14 April 2020.

 

22 Mac 2020 – Pusat Perubatan Universiti Malaya

Tapi, semuanya musnah apabila aku terima panggilan daripada pihak hospital 3 hari selepas terima panggilan daripada Hazim.

“Assalamualaikum, ini kakak kepada Muhammad Hazim bin Hamzah ke? Untuk makluman, adik cik telah dimasukkan ke wad untuk terima rawatan rapi kerana telah dijangkiti virus Covid19. Harap cik bertenang dan tabah menerima berita ini. Pihak kami akan cuba sedaya upaya kami untuk membantu adik cik.”  

Terasa duniaku gelap sebentar selepas menerima panggilan yang di luar jangkaan itu. Banyak persoalan yang bermain-main difikiranku. Kenapa? Mengapa? Bagaimana? Semuanya berlegar-legar difikiranku untuk menghadam kata-kata dari panggilan telefon sebentar tadi. Kemungkinan disebabkan terlalu terkejut, tiada air mata pun yang tertumpah selepas mendengar berita yang menyedihkan itu. Pihak hospital memaklumkan bahawa mereka akan hubungi semula bagi memaklumkan perkembangan kesihatan Hazim dari masa ke semasa.

 

Urusan kerja pada hari itu terasa kosong dan tidak bermaya. Fikiranku hanya memikirkan keadaan Hazim sahaja. Pihak hospital memaklumkan bahawa ahli keluarga tidak boleh datang untuk melawat pesakit. Ini kerana penyakit ini telah diwar-warkan sebagai penyakit Pandemik oleh World Health Organization (WHO) pada 11 Mac 2020. Tambahan pula kerajaan Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan bahawa tarikh kuat kuasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada 18 Mac 2020. Aku terpaksa akur dengan peraturan yang telah ditetapkan, walaupun hati ini meronta-ronta untuk segera terbang menemui Hazim yang keseorangan menanggung kesakitan. Tapi apakan daya, hanya doa dari kejauhan yang mampu untuk aku kirimkan semoga dikurniakan kesembuhan untukmu Hazim.

 

28 Mac 2020 – Pusat Perubatan Universiti Malaya

Seminggu selepas menerima panggilan pertama daripada pihak hospital, lagi sekali aku telah menerima panggilan dan kali ini panggilan video. Jururawat yang bertanggungjawab menjaga Hazim telah menunjukkan keadaan Hazim pada ketika itu. Hazim kelihatan pucat dan tidak bermaya. Walau bagaiamanpun, Hazim cuba untuk senyum walaupun dalam kesakitan. Aku cuba untuk tidak menangis kerana aku tidak mahu membuat Hazim lebih susah hati dan sedih melihat keadaanku yang menyedihkan.

 

“Akak apa khabar? Sihat ke? Maafkan Hazim kak sebab tak dapat tunaikan janji-janji Hazim kat akak. Hazim pun tak sangka akan jadi macam ni. Hazim minta maaf kak. Hazim minta maaf. Halalkan makan dan minum Hazim kak. Hazim cuba untuk kuat kak, tapi Hazim tak tahu sama ada kudrat Hazim mampu untuk bertahan atau tidak. Hazim takut Hazim tak dapat jumpa akak lagi.”

 

Pada saat dan ketika tu, aku hanya mampu mendengar sahaja kata-kata yang diucapkan oleh Hazim. Aku ingin mengabadikan suara Hazim dalam ingatanku. Aku cuba sedaya upaya untuk tidak mengalirkan air mata. Tapi aku tidak mampu kerana bagiku hanya Hazim sahaja yang ada dalam hidup aku. Jika aku kehilangan Hazim, maka aku akan keseorangan dalam dunia ini. Keseorangan. Iya, keseorangan. Aku tak sanggup untuk memikirkan sebarang kebarangkalian yang akan berlaku dan aku tak nak fikirkannya langsung. Aku tak nak.

 

3 April 2020 – Mersing, Johor

Pada malam yang dingin, aku bangun sepertiga malam untuk bertemu dengan Ar-Rahman dan Ar-Rahim untuk mengadu segala kesedihan yang terbuku. Aku lampiaskan segala kesedihan dan keberserahanku sepenuhnya kepada Yang Esa. Hanya Dia sebaik-baik tempat pengaduan, sebaik-baik tempat bergantung dan pengharapan yang sebenar. Tiada tempat yang terbaik selain daripada Dia – Yang Maha Kuasa dan Maha Bijaksana.    

 

Setiap hari aku pasti akan hantar pesanan melalui aplikasi whatapps untuk berikan kata-kata semangat untuk Hazim. Aku hantarkan video keadaan rumah dan kampung untuk Hazim tonton. Walaupun semua pesanan-pesananku tidak berbalas, tetapi tiada satu hari pun akan berlalu tanpa penghantaran pesanan untuk Muhammad Hazim bin Hamzah. Bagiku itu sahaja cara yang mampu aku lakukan selain dari berdoa, agar Hazim tahu bahawa aku sentiasa bersama-sama dengan dia demi menempuh hari-hari yang berlalu walaupun ada jarak yang memisahkan.

 

Pihak hospital memaklumkan keadaan Hazim kadang kala stabil dan kadang kala tidak. Virus itu telah merosakkan peparu Hazim yang menyebabkan Hazim mengalami kesukaran untuk bernafas. Hazim telah dimasukkan ke wad ICU untuk menerima rawatan menggunakan ventilator. Aku hanya mampu menangis dan berdoa selepas menerima panggilan itu. Pihak hospital tidak melakukan panggilan video kerana pihak hospital hendak menjaga perasaan aku. Aku pasti tidak sanggup melihat kesakitan yang dialami oleh Hazim pada ketika itu. Pihak hospital banyak memberi sokongan moral dan minta aku tabah dan bersedia untuk menerima sebarang kemungkinan yang akan berlaku.

 

9 April 2020 – Pusat Perubatan Universiti Malaya

Khamis malam, aku menerima panggilan daripada pihak hospital. Terasa ada debaran di dadaku. Aku takut untuk menjawab panggilan telefon. Aku risau ada perkhabaran yang menyedihkan lagi daripada pihak hospital.

“Assalamualaikum akak. Hazim ni.” Kedengaran suara yang aku rindui. Terdengar suara yang lemah dan sayu di hujung talian sana.

“Waalaikumsalam Hazim. Hazim sihat ke? Keadaan Hazim dah bertambah baik ke?” Soalan aku bertalu-talu untuk Hazim.

“Alhamdulillah akak. Rasa macam ok sikit hari ni. Sebab tu Hazim telefon akak ni. Akak kena doakan Hazim selalu iya, walaupun Hazim jauh” jawab Hazim dengan nada yang ceria walaupun masih terdengar pernafasan Hazim yang sedikit sukar.

“InsyaAllah, Hazim. Memang Hazim sentiasa ada dalam doa akak. Tak putus-putus akak doakan untuk dikurniakan kesembuhan untuk Hazim. Akak harap sangat Hazim dapat balik sebelum tarikh ulang tahun kelahiran akak nanti. Hazim kena tabah dan berdoa juga iya. Hazim kena terus kuat dan cekal untuk lawan penyakit Hazim tu.” Aku masih menaruh harapan untuk Hazim sembuh dan balik ke kampung untuk menunaikan janji-janjinya.

 

“InsyaAllah kak, Hazim akan cuba yang terbaik. Akak, Hazim nak nyanyikan lagu untuk akak ni. In advance omputih cakap.” Terdengar suara Hazim ketawa kecil di hujung talian sana. Hatiku berbunga sikit bila terdengar suara Hazim ketawa. Rasa lega dan hilang sebentar kesedihan yang dialami sebelum ini.

“Allah selamatkan kamu…Allah selamatkan kamu…Allah selamatkan Nur Hazimah Hamzah…Allah selamatkan kamu…Happy Birthday to You….Happy Birthday to You…Happy Birthday to Kakak ku Sayang…Happy Birthday to You…Selamat Ulang Tahun ke-27 kakak ku sayang in advance. Semoga dikurniaan kebahagian dan kegembiraan selamanya. Aamiin.”

 

Hati ku sayu bila teringat saat-saat itu. Rakaman panggilan pada hari itu aku ulang dan ulang dan ulang beribu kali bila setiap kali kerinduan datang mengamit dihati. Itu adalah panggilan yang terakhir daripada Hazim. Allah berikan kesembuhan sementara untuk Hazim berikan hadiah yang terakhir untukku. Hadiah lagu ulang tahun kelahiranku untuk kali terakhir. Suara Hazim yang terakam itu adalah pengubat untuk aku tempuh hari-hariku yang sunyi dan muram selepas pemergiannya.

 

10 April 2020 – Pusat Perubatan Universiti Malaya

“Maaf, kami ingin memaklumkan bahawa adik cik, Muhamad Hazim bin Hamzah telah meninggal dunia pada jam 10.02 pagi tadi. Diharap cik tabah dan sabar menerima berita ini. Segala urusan pengebumian akan diuruskan oleh pihak hospital. Memandangkan adik cik ini merupakan pelajar Universiti Malaya, maka segala urusan perbelanjaan telah ditanggung sepenuhnya oleh pusat pengajian dan juga kerajaan.”

 

Duniaku gelap terasa kosong dan tidak bermakna. Satu-satunya waris yang ada di dunia ini telah dijemput oleh sang pencipta-Nya paga pagi Jumaat yang sejuk dan suram. Air mata mengalir tiada hentinya. Menangisi kehilangan dan menangisi diri sendiri yang menyedihkan kerana tiada kemampuan untuk berjumpa dengan Hazim buat kali terakhir. Jiwa menjadi kosong dan kosong dan kosong.

 

Aku segera berwuduk untuk berjumpa dengan Ar-Rahman dan Ar-Rahim untuk melampiaskan semua kesedihan dan kepasrahan jiwa kepada Ya-Robbi. Hanya Dia tempat sebaik-baik pengaduan yang ada dan tidak akan mengecewakan. Walaupun jiwa telah kosong, tapi kekosongan itu perlu diisi dengan keimanan yang suci dan menyakini bahawa ketentuan sang pencipta-Nya adalah yang sebaik-baik takdir. Sepanjang hari sehingga selesai jenazah dikebumikan, aku masih setia di atas sejadah untuk aku kirimkan sebanyak-banyaknya kiriman untuk Muhammad Hazim bin Hamzah. Insan kesayanganku yang telah dijemput oleh-Nya. Semoga ketenangan menjadi milikmu Hazim. Semoga kau tergolong dalam insan pilihan dan ditempatnya bersama-sama golongan yang mukmin. Kehilanganmu Hazim sememangnya kesedihan untukku, tapi ia juga adalah untuk kebaikan bagi dirimu kerana aku tidak sanggup memikirkan kesakitan yang kau tanggung seorang diri tanpa ada sesiapa di sisimu Hazim. Jika kematian boleh membuat kamu hilangkan kesakitanmu, aku sebagai kakakmu merelakan pemergianmu. Semoga kau telah menemui ketenangan yang abadi di sana. Aamiin.  

 

“Assalamualaikum…ada orang kat rumah tak?”

Lamunanku terhenti bila terdengar suara orang memberikan salam. Aku cepat-cepat ke sinki membasuh mukaku yang basah dengan air mata. Keringkan muka dengan tuala pink yang tersidai di bangku. Bergegas keluar untuk melihat siapa yang datang pagi-pagi di kala hujan tengah lebat di luar.

 

“Waalaikumsalam.” Sambil aku mengintai di tingkat untuk melihat siapa yang di luar. Kelihatan seorang budak lelaki yang basah kuyup sambil memegang sekaki payung yang berkeadaan sangat uzur. Payung itu tidak mampu untuk melindungi si pemakai lagi dan sepatutnya tidak boleh digunakan pun.

 

Lantas pintu ku buka untuk ku tanya lebih lanjut apa keinginan dia sehingga sanggup meredah hujan. Kemungkinan ada kecemasan yang memerlukan pertolongan segera. Memandangkan hujan lebat dengan angin yang kuat, maka aku menjemput budak yang tidak dikenali masuk ke rumah. Aku ambil tuala Hazim dan aku berikan kepada budak itu untuk keringkan baju yang kebasahan. Aku anggarkan umur budak tu dalam lingkungan 10-11 tahun. Bermacam soalan bermain dibenakku. Siapa? Kenapa? Mengapa? Bagaimana? Tapi, semua itu hanya dalam mindaku sahaja. Aku kasihan melihat budak yang sedang menggigil kesejukan. Lebih baik biarkan keadaan budak yang tidak dikenali itu lebih baik sedikit sebelum aku utarakan pelbagai persoalan kepadanya.

 

Selepas budak itu selesa dengan pakaian kering milik Hazim dan duduk sopan di ruang tamu sambil menghirup air coklat panas, aku ajukan soalan pertamaku. Siapa nama dia dan dari mana datangnya?

“Nama saya Abdul Azim bin Azman, umur 11 tahun dari Rumah Penyayang Anak-anak Yatim. Saya baharu sampai ke kampung ni. Saya datang sini untuk cari mak saya. Saya dapat alamat kampung ni dari rekod peribadi saya. Nama mak saya Siti Rokiah Mansor.”

“Kamu lari dari Rumah Penyayang ke? Kenapa akak tak nampak beg kamu pun. Bagi tahu betul-betul jangan nak tipu akak.”

“Iya, saya lari dari Rumah Penyayang sebab saya nak cari mak saya. Saya kumpul duit yang saya terima dari kerja-kerja yang dah saya buat untuk saya cari mak saya. Akak tolong la saya cari mak saya. Saya nak sambut Ramadhan dengan mak saya.”

 

Aku termanggu sebentar. Apa pula perancangan-Nya untuk aku kali ini. Selepas kehilangan adik kesayanganku, secara tiba-tiba muncul seorang budak yang tidak dikenali dan meminta pertolongan dariku. Adakah ini ubat penyembuh untukku agar tidak terlalu memikirkan kehilanganku. Atau adakah ini hadiah dari-Nya sempena ulang tahun kelahiranku yang sepatutnya aku sambut dengan Hazim di sini? Aku sendiri tiada jawapan untuk persoalanku itu kerana aku yakin Allah Maha Kuasa dan Maha Bijaksana dalam perancangan untuk hamba-Nya.

 

“Baiklah, untuk hari ini adik duduk la dulu kat rumah ni. Lagipun hujan lebat tu. Nanti akak fikirkan macam mana nak bantu adik. Dah rehat-rehat la dulu. Akak nak buat sarapan. Adik laparkan?” Dia hanya menganggukkan kepala sahaja sebelum aku berlalu ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi untuk kami berdua.

 

Pintu peti sejuk ku buka, banyak stok makanan telah aku beli sebagai persediaan menunggu Hazim balik. Macam-macam aku sediakan sebab Hazim janji nak masak menu istimewa untukku. Tapi, semuanya telah tiada. Aku hampir lupa bila kali terakhir aku masuk ke dapur dan masak untuk diriku sendiri. Aku sedar berat badanku telah menyusut sedikit kerana tidak menjaga pemakanan ku semenjak Hazim meninggal. Aku hanya mampu makan biskut dan roti sahaja untuk mengalas perut. Masa-masaku banyak ku habiskan di atas tikar sejadah untuk ku hantarkan kiriman kepada Hazim di sana. Tiada sesaat pun hari ku berlalu tanpa memikirkan Hazim di sana. Kerinduan yang menyakitkan adalah kerinduan kepada insan yang telah tiada. Kerinduan itu hanya boleh dititipkan dengan doa-doa kepada yang telah tiada. Kerinduan yang akan berkekalan dan tiada berpenghujung.

 

Tapi nampaknya hari ini aku telah menerima kedatangan tetamu kecil yang dalam kesusahan. Dalam Islam, setiap tetamu yang datang ke rumah perlu diraikan. Ini kerana setiap tetamu yang hadir itu akan membawa berkat dan rezeki kepada tuan rumah dan membawa keluar musibah dan keburukan dari rumah itu. Maka, aku pun menyediakan sarapan yang terbaik untuk dijamukan kepada tetamu kecil itu.

 

“Adik Azim, meh sini sarapan kat dapur.” Panggilku kepada tetamu kecil. Tak sampai 5 minit Azim muncul sambil tersenyum-senyum malu. Mungkin dia lapar sangat tapi dia segan nak tunjukkan. Azim duduk dengan tertib di tempat yang telah aku sediakan semangkuk nasi goreng kampung. Azim meletakkan mug air coklat panas tadi yang telah kosong di sebelahnya. Aku ambil mug itu dan mengisikan dengan air coklat semula.

 

“Apa yang ditenung tue, jemputlah makan. Jangan malu-malu. Akak tahu Azim laparkan.” Ucapku sambil mensuakan piring drumet goreng kepada Azim untuk diambil.

“Terima kasih kak. Bismillahirahmannirohim.” Disambung dengan bacaan doa makan dan aku turut mengaminkan bacaan doa makan itu.

 

Aku perhatikan sangat tertib tetamu kecil ini. Kemungkinan dia telah mendapat didikan yang sempurna di Rumah Penyayang itu. Mungkin juga dia mempunyai kisahnya yang tersendiri yang belum diceritakan kepadaku lagi. Mungkin juga ini adalah kurniaan dari Illahi untuk aku merawat kesedihan yang baharu aku alami. Segalanya memungkinkan dan kemungkinan yang masih lagi dalam andaianku. Segala kemungkinan ini akan menjadi pasti apabila selepas mendapat penjelasan dari tetamu kecil ini. Aku nikmati sarapan pada pagi itu dengan tenang dan tiada perbualan antara aku dan tetamu kecil itu. Aku tidak mahu pertanyaanku nanti boleh memutuskan selera tetamu kecil ini. Aku nak dia kenyang dan akan menceritakan kisahnya sendiri tanpa perlu aku tanya.

Selesai sahaja sarapan, Azim tanpa disuruh telah membawa pinggan dan mangkuk yang digunakan ke sinki dan membasuhnya. Aku telah melarang, tapi dia mengatakan bahawa orang berbudi, kita kenalah berbahasa. Jadi sebab itu dia dengan rela hati membasuh semua pinggan dan mangkuk yang digunakan sendiri. Keinginan untuk aku mengetahui kisah Azim makin meningkat. Ini kerana cara pemikiran Azim melebihi usianya. Adakah dia telah melalui kehidupan yang mencabar dan sukar menyebabkannya perlu menjadi lebih dewasa berbanding dengan usianya yang sebenar?

 

“Oklah, Azim duduk kat ruang tamu iya. Bacalah apa-apa buku kat rak buku tu kalau bosan. Ada komik Detective Conan, Dragon Ball, Slam Dunk…macam-macam ada. Tu semua koleksi komik adik akak. Akak nak kemas-kemas dapur ni. Nanti akak dah free, kita borak-borak iya.”

 

Tanpa membantah, tetamu kecil berlalu ke ruang tamu dan mengambil senaskah komik untuk dibaca. Aku hanya memerhatikan dari arah dapur sahaja melihat ulah tetamu kecil yang tidak diundang. Kesedihan aku kehilangan Hazim berkurangan sedikit, sebab Allah telah pesongkan perhatianku kepada tetamu kecil ini.

 

Perdana Menteri Malaysia ada mengatakan bahawa semua orang perlu mengubah norma kehidupan kepada ‘the new normal’ atau normal baharu untuk menjalani kehidupan yang akan ditempuhi selepas tamat serangan wabak Covid19. Semua cara kehidupan yang sebelum ini perlu diubah untuk membendung penularan semula wabak Covid19 yang telah membunuh ratusan ribu nyawa di seluruh dunia.

 

Adakah aku juga perlu mengubah norma kehidupan aku untuk menempuhi hari-hariku semenjak aku kehilangan Hazim? Aku serahkan semua masa depan dan perjalanan hidupku kepadamu Ya Allah…Engkau Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Engkaulah penentu segalanya. Aku pasrah dan berserah…

No comments:

Post a Comment

Awan Hitam

Awan Hitam Bosan... Bila nak balik nie... Penat melayan kerenah manusia... Topeng berlapis-lapis Sampai lupa wajah sebenar yang mana Benci.....